Jesen u najvećoj Evropskoj klisuri
Đerdap, 11-12.11.2021
Dan pobede u I svetskom ratu, četvrtak - neradan, petak - isto tako.
Šta ćeš bolje.... ;)
Naravno, odmah planiram gde ćemo da biciklamo...
Razmatram Negotinsku krajinu (planinu Miroč, Kladovo i deo Đerdapske klisure), međutim, Bojan (drugar iz Negotina), gde uvek odsedamo je popunjen i nema slobodnog smeštaja, tako da Negotin otpada, onako iz prve.
Pa dobro, rekoh sebi neka onda bude Đerdapska klisura kad sam već izplanirao ovaj kraj Srbije. Iskreno uvek volim da prođem kroz nju kad god imam priliku.
Razmislih malo, pa svatih da nisam nikad ovuda vozio bike u jesen, pa eto razloga da se ovuda bicikla još jednom (po ko zna koji put, ali svaki put je na neki način drugačije, i nikad mi nije bilo dosadno).
Za one koji nisu bili u Đerdapskoj klisuri, toplo preporučujem da je obiđu, naravno, preferiram da se obiđe biciklom - jer tada se mogu videti mnogi detalji koji promaknu kada se ide kolima (naravno biciklom se može stati i sto puta ako treba, a posebnu draž čine 29 tunela).
Za one koji ne znaju, Đerdap je najduža (100km) i najveća klisura u Evropi. Dunav je tu i najširi na svom toku (kod Golupca je preko 6km širok), i najuži na svom (srednjem i donjem) toku (150m) i najdublji, sa dubinama preko 80m (što je među najdubljim rekama na čitavoj planeti, zapravo posebno interesantan je detalj da Dunav u klisuri ima dno koje je ispod nivoa mora).
Zanemarimo sada razne interesantne podatke vezane za ovu predivnu regiju, bogatu istorijom...
Moraću jednom da napišem kompletnu priču i da pobrojim sve znamenitosti Đerdapa, a ima ih stvarno mnogo (od poslednjeg ledenog doba do današnjih dana svašta se tu izdešavalo).
Obzirom da je Plan A - Negotin otpao, Plan B - Đerdapska klisura je sledeći najbolji plan:
1. Četvrtak se vozi Golubac - D.Milanovac (nekih 54-55km),
2. Petak - najzanimljiviji deo Đerdapa (nekih ~60km, 30 tamo i 30 nazad).
ČETVRTAK - 11.11.2021
Jutro...
Pakujemo se i krećemo...
Vozim polako prema Golubcu, usput pravimo nekoliko pauza, gorivo, kafa i sve po redu.
Nešto pre 12h stižemo na NIS pumpu u Braničevu, nezaobilaznu stanicu (ovde uvek pravimo kratak "pit stop"). Pomislih, ima još 4h do mraka, možda bih mogao i da vozim od Braničeva (to rutu produžava za nekih 9km, ništa dramatično, laganih pola sata duže).
Presvlačim se, skidam bicikl sa kola i krećem polako.
Ali, kad malo razmislim, to je možda i bila greška...
Zašto?!?
Pa ovaj četvrtak, je košava bila u svom elementu, duvala je ozbiljno jako. Ne znam tačno kojom jačinom je duvao vetar, ali subjektivni osećaj je bar 30-40km/h, sa udarima koji idu najmanje duplo od navedene brzine.
Slikao sam na izlazu iz Braničeva jedan dimnjak, gde je dim zbog jakog vetra pod pravim uglom izlazio iz dimnjaka. Isto tako sam i ja pod istim "pravim uglom" imao problem tokom vožnje.
Dim pod pravim uglom |
Tešim se da će vetar malo posustati kad dođem do Golupca (zbog zavetrine koju pružaju okolna brda i konfiguracija terena). Nekog momenta dostižem najvišu tačku između Braničeva i Golupca i u daljini se jasno vidi ulaz u Đerdapsku klisuru, na ulazu gospodari Golubačka tvrđava. Stajem, slikam, pa nastavljam, sad ide malo bolje, kreće blaga nizbrdica, a vetar i dalje "ubija".
Iz daljine se vidi ulaz u Đerdapsku klisuru i Golubačka tvrđava |
Nadomak Golubca, klisura je sve bliža i jasnija |
Maksimalni zum i sad se veoma jasno vidi ulaz u klisuru |
Kod Golubca Dunav je širi od 6km, deluje kao more (zamalo rekoh Panonsko...) |
Polako se približavam tvrđavi, tu put prati krivudavu obalu, na više mesta je prosto usečen u liticu.
Litice su neverovatne |
Golubačka tvrđava - restaurirana, suvereno gospodari ulazom u Đerdapsku klisuru |
Ne mogu a da ne primetim da je asfalt odličan - nov.
Prolazim novi tunel, ima još vrlo malo do krivine, gde sve počinje.
Naravno, vetar me nije izneverio, duva, ne prašta, ali kako put vijuga prateći litice, tako i vetar malo duva jače, malo duva slabije, pa ide nekako.
Ulazak u klisuru (u daljini se vidi tvrđava) |
Golubačka tvrđava sa "zadnje" strane |
Prizori neverovatni,
Put veoma brzo prestaje da bude savršen, do mesta Brnjica su radovi na putu, grbavo, pogrebano, rupasto nekih 2km, nakon toga onaj stari dobro poznati asfalt <8na momente loš, na momente OK - ništa novo).
Pogled na planine sa Rumunske strane klisure |
Tunela ima raznih, a ovaj je prvi i možda i najlepši za slikanje |
Jedna od mnogobrojnih tabli, na srpskom i engleskom jeziku - sjajno |
Oblaci na momente stvaraju gotovo nestvarne slike |
Pogled sa Boljetinskog brda prema Boljetinu |
Stižem na vrh Boljetinskog brda bez problema, još 10km do kraja (D.Milanovac).
Sledi spust, i veoma brzo stižem u Milanovac, tu pravim još par slika (možda i najboljih danas).
Donji MIlanovac (desno na slici) |
Jesenje boje u najboljem izdanju |
Zalazak sunca u Milanovcu - ne može bolje |
Završavam vožnju, dok sam se presvukao i spakovao bicikl, sunce je zašlo i polako pada mrak.
Još jedna lepa vožnja (ako izuzmem vetar), prizori fenomenalni, na momente nestvarni.
Đerdap je neverovatno lep u jesen.
Kad malo razmislim, tačnije je reći - Đerdap je NAJLEPŠI u jesen.
PETAK - 12.11.2021
Jutro...
Prema dogovoru, danas vozi i Nikola.
Provirim, napolje - HLADNO... MINUS... BRRRRRRR....
OK, nema ništa od planiranog starta u 8:00h, moramo malo da sačekamo da temperatura popusti.
9:40h još uvek čekamo, još uvek je hladno, ali nas strpljenje napušta i konačno krećemo...
Auto parkiran u senci pored smeštaja je još uvek zaleđen.
Pogled sa brda gde smo spavali na okolinu je predivan.
Veoma hladno, ali zato pogledi na sunčane padine "greju" |
Hladno je, nama sledi jedno 2km spusta na samom startu, pa se spuštamo (potpuno hladni) veoma polako.
Spustili se.
Krećemo da vozimo i polako se zagrevamo, čim se nađemo na suncu, mnogo je bolje.
Ekipa na broju |
Porečki zaliv |
Porečki zaliv |
Vozimo, slikamo, prešli 20km, i u daljini se vidi početak najlepšeg dela klisure.
U daljini se nazire Veliki kazan |
Veliki kazan iz daljine |
Još nas jedan tunel deli od pogleda na Veliki kazan |
Izlaz iz tunela |
Veliki kazan |
Pogled na Veliki Štrbac (mislim da je to najviši vrh Đerdapske klisure - ovo nisam 100% siguran) |
Mesto gde je Dunav najuži (tzv. Iron Gate) |
Tunel broj 2 je značajno drugačiji od ostalih - ovaj ima sve uske cevi - kao da su ga za "ćiru" probijali |
Posle tunela 2 kreće uspon, prema vidikovcu koji nam je cilj za danas.
U daljini je vidikovac koji nam je cilj za danas |
Manastir Mrakonija (na Rumunskoj strani) |
Tunel broj 1 |
Nakon tunela se ubrzo vidi najveća statua uklesana u steni u Evropi, lik Decebala, poslednjeg kralja Dakije.
Decebal |
Lik Decebala, klesali su ga 10 godina |
Čudno?!?
Zapravo, veoma čudno?!?!??!
Zbunjeni, jedva uspevamo da se provučemo bezbedno pored kamiona i prikolice, kad na 50m još jedan, pa još jedan i tako sve ukupno 4-5 kamiona, svi idu u rikverc. Scena potpuno neobična...
Kamion(i) koji se čudno ponaša(ju) |
OK, ispratismo ceo manevar, kažu moraju preko Negotina, Klokočevca do Majdanpeka, tamo nema tunela. Potvrdih im da je ta ruta mnogo bolja i da tamo stvarno nema tunela.
Pravimo par slika i polako krećemo istim putem nazad.
Pogled malo iznad vidikovca |
Restoran |
Vozeći prema Milanovcu, svatih da zapravo nikad nisam prošao Đerdapskom klisurom u "kontra" smeru, uvek je to bilo od Golupca prema Kladovu (da kažem u smeru kojim teče Dunav), nikad obrnuto (moraću to ispraviti u nekoj sledećoj vožnji).
Veliki kazan ponovo ispred nas |
Iron Gate - ova slika mi je najlepša (mada ima još nekoliko koje ne zaostaju puno) |
Sam ulaz u porečki zaliv (levo), Dunav (desno), u sredini se nazire D.Milanovac (mada imamo još skoro 10km do grada) |
Porečki zaliv, u pozadini završni obronci planine Miroč |
Porečki zaliv, u pozadini završni obronci planine Miroč |
Pred samim ulaskom u Donji Milanovac, u pozadini se vidi Boljetinsko brdo |
Nekako sam uvek ovuda biciklao krajem juna, kada su dani dugi i kada je kolorit cele klisure potpuno drugačiji.
Vreme nas je drugi dan poslužilo u potpunosti, bilo je SAVRŠENO za vožnju (ne računam prvih jedno pola sata dok nije otoplilo), oblaci su stvarali interesantne gravure po nebu, a sa druge strane dozvoljavali su i suncu da se probije i da pojača jesenje boje.
Nema sumnje da ćemo Đerdap voziti ponovo, jedina dilema je da li da to opet bude neko leto, ili da sačekamo predivnu jesen...
D.
Bravo Darko, odlična tura!
ОдговориИзбришиI ja sam prolazio ovim predelima proletos sa jednim drugarom, ali uprkos dobrom asfaltu pri spustu sa Miroča negde se iskrala greška, prokliza mi prednji točak u krivini, padnem na bok i slomim ključnu kost tako da planiranu dvodnevnu vožnju od 300 km nisam uspeo da završim do kraja. Ali ići ću opet tim krajevima sigurno, možda nekad i sa vama, ko zna. :)
Pozdrav Johnny,
ОдговориИзбришиBaš mi je žao što si doživeo pad, nadam se da je sve do kraja dobro prošlo. Pošalji mi svoj kontakt telefon na email: banditosi.cikloture@gmail.com, pa se čujemo kad budem planirao sledeću vožnju.
Inače baci pogled kako je izgledala vožnja prošle godine:
https://www.strava.com/clubs/516653/posts/10146774
Pozdrav,
D.
Darko,
ОдговориИзбришиSjajan „ciklopis“ i odlične fotke (bilo bi dobro da postoji moćnost klikom na određenu fotku da prikaz bude uveličan). Kada sam bio mlađi najmanje sam voleo jesen kao godišnje doba, ali je sada gledam drugim očima, tako da mi se tvoje fotografije Đerdapske klisure više sviđaju od onih iz juna 2020... mada :-):-) Pozdrav do novog blog-a.
Divnooo 😍🤗
ОдговориИзбришиFantastično!!! Pravo uživanje !!!
ОдговориИзбриши